In 2017 besloot ik weer eens iets nieuw te proberen: motorrijden! Ik had mezelf eigenlijk nooit als motorrijder gezien, maar dat maakt het juist zo leuk, vind ik, dingen doen buiten je comfort-zone. Zo had ik mezelf ook nooit als hardloper gezien, en dat bleek ik ook best wel leuk te vinden.
Ik regelde via de rijschool waar onze jongens hun auto-rijbewijs hadden gehaald een proefles en op 21 juni was het zover: de eerste les. Het was meteen raak. Wat was dat cool! Vroeger heb ik ook wel een hele coole brommer gehad, en dat gevoel kwam meteen weer terug. De wind in je gezicht, het motorblok tussen je benen, geweldig! Meteen dus de volgende les geboekt.
Allereerst leer je op een motor tegenwoordig de bijzondere verrichtingen, "voertuigbeheersing" heet dat. Je leert een aantal verschillende oefeningen, waarvan je er vervolgens op het AVB examen 7 moet laten zien. In juli kon ik dat examen al doen en hoewel ik wel erg zenuwachtig was (hoe goed kun je al die dingen nou na een paar lessen) ging het wel in 1 keer goed.
Na dat AVB examen mag je dan echt de weg op, en dat is dan natuurlijk het echte werk. Daarnaast moet je ook nog je theorie examen halen. Dat kun je online aanvragen en met wat oefen-examens was ik er begin augustus klaar voor. Dat ging gelukkig ook goed, ik had maar 1 vraag fout!
Het examen werd maar alvast aangevraagd, we gingen ook nog met vakantie, en vlak nadat we daarvan terug waren kon ik al examen doen.
In september was dat, en dan kun je mooi weer hebben of slecht weer. Ik had best slecht weer. Code oranje, met storm en regen. We gingen toch maar heen, het CBR meldde dat de examens wel zoveel mogelijk doorgingen. We reden van de rijschool naar de examenlocatie, en daar kwam ik al doorweekt aan. De kleding van de rijschool was wel water-afstotend, maar niet echt waterdicht. De examinator vertelde dat we gingen vertrekken, hij zou wel even kijken hoe het met de weersomstandigheden zou gaan, eventueel moesten we halverwege het examen afbreken, als het onverantwoord zou zijn. Dat was gelukkig niet nodig, en hoewel ik wel bij een paar manoeuvres mijn twijfels had was ik toch geslaagd.
Tijd om mijn eerste motor te kopen! Het werd een Honda CBR 600f uit 2007, gekocht met een kilometerstand van 19.000, die zie je op de foto hierboven. Een geweldig fijne motor om op te rijden, wat ik een paar jaar met heel veel plezier heb gedaan.
Begin 2021 dacht ik dat ik wel aan een volgende motor toe was. Eentje met wat meer ruimte voor bagage bijvoorbeeld. Op de CBR600 moest echt alles mee in een rugzak en als je bijvoorbeeld ergens naar toe ging om te wandelen, hoe moest je dan je wandelschoenen mee, en waar moest je ter plaatse heen met je helm en laarzen? Na wat rondgekeken te hebben zag ik een hele mooie Honda ST1300 Pan European te koop bij Bakker Motoren. Ik maakte een proefrit en vond het geweldig. Ik kon voor de CBR600 een goede inruilprijs krijgen en de deal was rond!
De Pan European beviel met heel goed, veel vermogen, koffers, een cardan-as in plaats van ketting, wat in het onderhoud scheelt, lekker uit de wind achter het verstelbare scherm, en super betrouwbaar. Toch was na 2 jaar de lol er wel af, ik miste toch wel het sportieve gevoel dat ik met de CBR600 had. De Pan European was erg zwaar, meer dan 300 kilo en daarbij lag het zwaartepunt best hoog, wat in bochten altijd het gevoel gaf dat de motor naar buiten wilde leunen, in plaats van de bocht in te sturen. In 2023 zag ik een BMW K1300S te koop staan en maakte daarop een proefrit. Ik was meteen verkocht, wat een super motor! Nog meer vermogen dan de Pan, een stuk lichter en toch ook een cardan-as en koffers (wel een stuk kleiner dan die op de Pan hoor). Het allerbelangrijkste is dat hij precies doet wat ik wil, onderstuur of twijfel of je wel hard genoeg kunt remmen, alles klopt gewoon! Hij was ook een stuk jonger dan de Pan, dus ik moest best wat bijbetalen, maar ik had het er graag voor over.
De K1300S heb ik nog steeds, ik heb in de loop van de tijd wel wat dingetjes nog verbeterd, zoals witte knipperlichten, verstelbare rem- en koppelingshendels en als super add-on een BMW shift-assist pro. Schakelen zonder de koppeling te gebruiken, het rijdt echt geweldig!